Als grootste onafhankelijke mediahuis van Noord-Nederland geeft de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) meer dan 40 weekbladen, 7 nieuwsbladen en 3 dagbladen uit. De diverse regionale content wordt afgewisseld met specials, interviews, advertenties, en een Uitagenda. Jarenlang heeft de NDC de content van deze Uitagenda handmatig en per regio ingevuld. Maar gezien de soms regio-overschrijdende interesse van bezoekers, en de vraag naar meer reuring rondom de evenementen ontstond de behoefte vanuit de NDC om het delen van die informatie vanuit een centrale database te doen en te kunnen ontsluiten via een website.
Het plaatsen van een evenement in de Uitagenda is één van de advertentiemogelijkheden van de NDC Mediagroep. Uiteraard streven zowel de NDC als de plaatser daarbij naar een hoge zichtbaarheid en conversie. Het regionaal verwerken en plaatsen van deze evenementen kostte veel tijd en inspanning. Dat moest makkelijker, sneller en gebruikersvriendelijker kunnen. Daarbij beperkte de Uitagenda zich tot de papieren uitgave van de dagbladen en weekbladen. Deze oplages kampten al langere tijd met een dalende tendens door digitalisering van de media en daarmee daalde de zichtbaarheid van de Uitagenda ook.
NDC benaderde Get There voor het bouwen van een centrale database en het inrichten van de bijbehorende beheeromgeving waarin NDC gegevens over evenementen en activiteiten in Noord Nederland kon opslaan en beheren. Het doel was om de Uitagenda in de (papieren) kranten en weekbladen van NDC te kunnen vullen vanuit die centrale database. Om meer zichtbaarheid te generen ontstond tevens de wens om deze database met evenementen ook te ontsluiten voor het publiek via een website. “VanPlan” was geboren.
We richtten de centrale database in met diverse koppelingen naar andere systemen zodat meerdere bedrijfsprocessen van NDC hun informatie er uit konden putten. De eerste versie van de website van VanPlan.nl realiseerden we als een gezamenlijk NDC-Get There project, waarbij de front-end werkzaamheden door NDC waargenomen werden en de backend door ons. Tevens namen wij in een latere fase de redesign van VanPlan voor onze rekening. Het nieuwe ontwerp werd aangeleverd door NDC, en de realisatie (frontend en backend) werd volledig uitgevoerd door Get There. Een gebruikersvriendelijk CMS zorgde ervoor dat de agenda en evenementen makkelijk konden worden beheerd en verspreid.
Voor de redesign verbeterden we tevens de functionaliteit en effectiviteit van de nieuwe website. Hiervoor bouwden we een krachtige API. De website kon nu op alle mogelijke devices worden bezocht. Dankzij het platform van Solr werden zoekopdrachten razendsnel teruggekoppeld met goede resultaten. Ook optimaliseerden we VanPlan op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) en CRO (Conversieratio Optimalisatie).
Als aanvullende features bouwden we nog een selfservice module zodat organisatoren zelf hun evenementen konden aanmelden.
Later breidden we deze module uit met de mogelijkheid voor organisatoren om een mediapakket te bestellen voor hun evenement en bouwden we een koppeling met e-ticketing partners. Dit zorgde voor meer zichtbaarheid, en een laagdrempelige en snelle manier voor bezoekers om over te gaan tot transactie.
VanPlan.nl is een website met de grootste evenementendatabase van Noord Nederland. Daaronder en daarnaast zitten een heleboel applicaties en componenten die met elkaar en met externe partijen communiceren om de evenementendatabase zo goed mogelijk te vullen, te beheren en te ontsluiten.
Het plaatsen van evenementen is voor de NDC makkelijker en minder tijdrovend geworden vanwege de centrale database, maar ook omdat organisatoren via de selfservice module zelf evenementen kunnen aanmelden.
Dankzij het bereik van de website en de koppeling met partnersites is de zichtbaarheid en conversie per evenement aanzienlijk verhoogd. Het plaatsen van evenementen op de diverse media van NDC heeft dan ook een enorme vlucht gemaakt dankzij dit mooie projectresultaat.
Ontdek onze vacatures en wie weet spreken we jou snel!