Inspiring people. Excellent results.

Get There ICT professionals in Leek, Groningen. Gedreven door ICT willen wij samen meer bereiken, als betrokken en professionele ICT partner.

  • Volledige controle over je LLM door te deployen in bijvoorbeeld een eigen Azure-omgeving of Databricks.
  • Je kunt op nauwkeurige wijze repeterend werk automatiseren.
  • Meer grip: voorkom dat personeel onjuist gebruikmaakt van tools als ChatGPT.

ChatGPT in de praktijk: zo gebruik je Large Language Models in jouw voordeel!

Hoewel de eerste storm misschien al iets is gaan liggen, is het duidelijk dat ChatGPT alles behalve een hype is. Op persoonlijk vlak hebben veel mensen er al eens mee geëxperimenteerd en gewerkt. Maar hoe pas je ChatGPT, of beter gezegd, de onderliggende techniek van Large Language Models (LLM), concreet toe in je bedrijf? Get There vertelt je graag meer over de mogelijkheden!

 

Wat zijn Large Language Models (LLM)?

ChatGPT en vergelijkbare tools zijn zogenaamde Large Language Models (LLM). Voor iedereen die ChatGPT al eens heeft uitgeprobeerd is het bijzonder hoe een chatbot zulke goede en samenhangende teksten kan produceren. Technisch gezien is een LLM een model dat goed is in het voorspellen van het volgende woord, in welke context dan ook. Het is een stuk software dat getraind is op een enorme hoeveelheid data. In het geval van een LLM is die bak met data zó groot, dat het model snapt hoe taal werkt. Op die manier kan het zelf ook tekst genereren, bijvoorbeeld in de vorm van een chatbot. Een Large Language Model is zo gemaakt dat het zelf leert en beter wordt, naarmate ze toegang krijgen tot meer data.

Een écht toegankelijk intranet met een Chatbot

Hoe groter je organisatie, hoe groter de kans dat je intranet steeds onoverzichtelijker wordt. Met een LLM dat gevoed is met de informatie van het intranet, is het mogelijk een chatbot te maken waar je medewerkers mee kunnen communiceren. Ze hoeven dus niet zelf op zoek naar de informatie die ze zoeken in de brei van documenten op je intranet, maar kunnen gerichte vragen stellen. En omdat je LLM alleen toegang heeft tot de data waar jij toegang toe geeft, weet je zeker dat alleen de juiste informatie gevonden wordt. Op dit moment zijn we vanuit Get There bezig dit voor een klant met een Proof of Concept op te zetten, dus een praktischer voorbeeld bestaat bijna niet.

Instant vertalingen voor helpdeskmedewerkers

Stel, je krijgt op je helpdesk vragen binnen in verschillende talen. Dan kun je investeren in vertaalsoftware, zodat je medewerkers de binnengekomen vragen en hun antwoorden daarop kunnen vertalen. Of je zoekt mensen die de betreffende taal beheersen. Of je bouwt een Large Language Model, waarmee de binnengekomen berichten automatisch vertaald worden. Vervolgens kunnen helpdeskmedewerkers in hun eigen taal reageren, waarna het LLM het antwoord automatisch vertaalt naar de taal waarin je klant geholpen wil worden. Er zijn dus geen handmatige handelingen meer nodig om de teksten te vertalen. Bovendien kun je je eigen LLM zo finetunen dat jouw tone of voice en stijl overgenomen worden, en kun je het model voeden met eigen voorbeelden en data, zodat het perfect aansluit op jouw processen.

Automatische nieuwsberichten

Hoe vaak gebeurt het niet dat er een prima aanleiding is voor bijvoorbeeld een nieuwsbericht of LinkedIn-post, maar dat het schrijven ervan er in de praktijk bij blijft? Met een Large Language Model is het mogelijk om dit soort teksten automatisch te laten genereren. Je kunt het model bijvoorbeeld voeden met informatie uit een e-mailconversatie over de inhoud van een project. Of je laat het LLM de projectplanning uit een document extraheren en er een intranetbericht van maken. Zo neem je het lastige schrijfwerk weg, en hoeft er alleen nog maar iemand de puntjes op de i te zetten en het bericht te plaatsen.

Een Chatbot voor een kennisbank op maat

Nog een mooie toepassing van een Large Language Model is een kennisbank voor basisscholen. Stel je een chatbot voor waar kinderen “gewoon” mee kunnen praten, die antwoord geeft op hun vragen, op een niveau dat bij ze past. Dat is volledig haalbaar met een LLM. Op de vraag ‘hoe ontstaat een regenboog’ hoef je maar één antwoord te formuleren, waarna het LLM het antwoord kan toespitsen op de gebruiker: een kind uit groep 1 heeft een ander antwoord nodig dan een kind uit groep 8. Dit is veel kosteneffectiever dan voor elke groep een apart antwoord te schrijven en beheren.

De eerste stap voor jouw bedrijf

Naast deze voorbeelden zijn er nog ontzettend veel andere praktische toepassingen van LLM’s. Wil jij de mogelijkheden verkennen? Dat kan! Met een interactieve workshop gaan we samen aan de slag. We bespreken je processen en wensen, en bekijken op welke vlakken een LLM van toegevoegde waarde kan zijn. Je zit daarna natuurlijk nergens aan vast!

Werk jij straks mee aan deze projecten?

Ontdek onze vacatures en wie weet spreken we jou snel!

Bekijk onze vacatures!

Ook benieuwd naar de mogelijkheden?

Jack denkt graag mee!

Jack de Groot

Jack de Groot

Business Development Manager

jack.degroot@getthere.nl 06 45 27 25 33 LinkedIn Jack