Bij het drukken van dag- en weekbladen komt veel kijken: content, advertenties en familieberichten komen op verschillende momenten binnen en toch moet er een nette papieren krant in de bus vallen. Een efficiënte opmaak is dagelijks een tijdrovende proces met veel handwerk. Wij zorgden o.a. voor de automatisering van die opmaak.
De start van onze samenwerking met NDC mediagroep, tegenwoordig bekend als Mediahuis Noord, dateert al van 2 decennia geleden. We kregen na de eerste opdracht een vervolgopdracht, waarna er meer en meer volgden. Als ICT partner verdiepten wij ons vele jaren in onze klant. Eén van de projecten waar we trots op zijn binnen NDC mediagroep is ‘Automatisering paginaplanning en paginaopmaak van dag- en weekbladen. Een project dat tijd en kosten bespaarde én het voor NDC mogelijk maakte deadlines te halen zonder handwerk.
NDC mediagroep is het grootste mediahuis van Noord-Nederland met meer dan 70 digitale kanalen, 30 events, 40 weekbladen, 7 nieuwsbladen en 3 dagbladen. Een efficiënte paginaopmaak van de dag- en weekbladen was dagelijks een tijdrovende klus. Juist in dit dynamische proces van het automatiseren van de opmaak is goede ondersteunende software cruciaal: typisch een klus voor Get There.
We gaan een kleine tien jaren terug. Get There ontwikkelde voor NDC mediagroep een innovatieve app om orders digitaal te verwerken, en waarmee meteen een preview van de advertentie zichtbaar was. Daardoor waren de orders voor een nieuwe advertentie weliswaar razendsnel verwerkt, echter, daarna moesten al die advertenties nog op de pagina in de krant worden gezet. Destijds was dat nog veel handwerk en omdat wij de kennis en de koppelingen met al het materiaal (de connectie met het advertentiesysteem) al hadden vroegen we onszelf dus het volgende af. “Paginaplanning en paginaopmaak moeten toch geautomatiseerd kunnen worden?, en “hoe verminderen we het handwerk en het tijdrovend gepuzzel?” Gezamenlijk zijn de behoeften geïdentificeerd en in een korte doorlooptijd hebben we een portaal ontwikkeld dat dagelijks gebruikt wordt om de deadlines te halen. Een typische co-creatie met de klant: partnerschap ten voeten uit.
Wij ontwikkelden voor NDC mediagroep algoritmes om snel advertentiepagina’s zo optimaal mogelijk te vullen. Hier omheen hebben we een portaal gebouwd dat helpt om vroegtijdig inzicht te krijgen in relevante informatie die het volume of de opzet van een krant kan beïnvloeden. Vervolgens hebben we dit portaal verder uitgebreid zodat je met een druk op de knop allerlei types pagina’s kunt vullen. De algoritmes die we ontwikkeld hebben houden rekening met voorkeursposities, een rustige paginaopmaak en de volgorde in familieberichten.
Een uitgebreid en robuust portaal dat dagelijks wordt gebruikt en ondertussen heeft bewezen van waarde te zijn, omdat ook het proces eromheen met dit portaal een stuk eenvoudiger is geworden. De voordelen nog even op een rijtje:
NDC mediagroep waardeerde ons met het cijfer 10! Wij zijn trots op ons team en waarderen de goede samenwerking met NDC enorm.
Lesley de Vries (manager projectorganisatie van NDC Mediagroep) vertelt:
“Mooi stukje uitleg over een van de ontwikkelingen waar we binnen NDC erg trots op zijn: de automatische pagina opmaak.
Het klinkt simpel, maar vergis je niet, dit was een complexe uitdaging waarbij ook processen aangepast of vervallen zijn. Stukje cultuurverandering kun je wel zeggen.
Advertentiepagina’s worden door slimme algoritmes gevuld en de pagina’s worden niet meer met de hand gevuld. Dit scheelt ontzettend veel opmaaktijd en heeft gezorgd voor een goed geoptimaliseerd proces.
Samenwerking met mijn ‘oude’ werkgever Get There. Trots op dit jarenlange partnership tussen twee mooie bedrijven!”
En lees hieronder de waardering van Anton van Hillo (Traffic Manager Planning & Output NDC Mediagroep):
“De afgelopen periode hebben we bij de ontwikkelingen van Automatische pagina opmaak, Cadstore en Cadstate gemerkt dat het werken met het ontwikkelteam van Get There en de daarbij gebruikte scrum-methodiek heeft geleid tot de gewenste resultaten en nog meer dan dat.
Het zich eigen maken van de specifieke kennis van het krantenbedrijf ging heel snel. Nog mooier (uitdagend voor ons) was het ons aan het denken zetten over de processen waarmee we al vele jaren werkten, door niet aflatend te zijn met het doorvragen op specifieke onderdelen.
Dit alles heeft geleid tot goede samenwerking, waarin accuratesse, volhardendheid en geloof in de ontwikkelingen voor ons allen voorop stonden. Een en ander heeft geleid tot een waardering 10 voor Automatische pagina opmaak en een 9 voor Cadstore en Cadstate.”
Ontdek onze vacatures en wie weet spreken we jou snel!